Carnism and speciesist education:
networks of meanings in the social representations that structure the anthropocentric speciesism in Argentina
Keywords:
anthropocentric speciesism, social representation, carnismo, speciesist educationAbstract
In this article, I present some conclusions from my doctoral thesis about social representations of anthropocentric speciesism in Argentina, focusing on cow meat eating[1]. The central nucleus of the representation is anthropocentrism, around which significant organized networks of five peripheral elements support, reinforce, and perpetuate anthropocentric speciesism by linking diverse practices and discourses, producing substantive difference between self-representations and social mechanisms of legitimation, which makes its naturalization and perpetuation more problematic and complex. The central nucleus is doubly constituted by anthropocentrism and anthropocentric speciesism, while peripheral elements include carnism, speciesist education, macro-narratives about meat and dairy, and certain own features of doing and thinking activism within the vegan collective. In this paper, I develop the network of meanings that constitute carnism and speciesist education.
[1] It is important to distinguish “cow meat” from “beef” since the first refers to an individual whom the meat belonged to, and the second is a homogenizing term referring to a species.
References
Aboglio, A. (2009).Veganismo, práctica de justicia e igualdad. Buenos Aires: Editorial De los Cuatro Vientos.
Aboglio, A. M. (2016).Evolución del cerebro y consumo cárnico. Recuperado de http://anyaboglio.com/evolucion-del-cerebro-y-consumo-carnico/#.Vipyun3dV0w.gmail
Aboglio, A. (2016). Evolución del cerebro y consumo cárnico. Recuperado dehttp://anyaboglio.com/evolucion-del-cerebro-y-consumo-carnico/#.Vipyun3dV0w.gmail
Abric, J. C. (1976). Jeux, Conflits et représentations sociales, thèse d'Etat, Aix-en-Prvence, Université de Provence. Citado por ABRIC, J. C. (2001). Prácticas Sociales y representaciones. Coyoacán, México: Ediciones Coyoacán, colección Filosofía y Cultura Contemporánea.
Abric, J. C. (1987). Coopération, Compétition et representations sociales, Cousset: Del Val. Citado por ABRIC, J. C. (2001). Prácticas Sociales y representaciones. Coyoacán, México: Ediciones Coyoacán, colección Filosofía y Cultura Contemporánea.
Abric, J. C. (2001). Prácticas Sociales y representaciones. Coyoacán, México: Ediciones Coyoacán, colección Filosofía y Cultura Contemporánea.
Araya Umaña, S. (2002).Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales 127. FLACSO, Sede Académica Costa Rica. Costa Rica.
Barruti, S. (2013). Mal comidos: cómo la industria alimentaria argentina nos está matando. Buenos Aires: Grupo Editorial Planeta.
Bourdieu, P. (2010). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Contreras Hernández, J. y Arnáiz, M. G. (comp.). (2005).Alimentación y cultura. Perspectivas antropológicas. Barcelona: Editorial Ariel.
De las trampas de la búsqueda. (2003, 3 de agosto). La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/516095-de-las-trampas-de-la-busqueda
Dietas vegetarianas (2009, 13 de junio). La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1138639-dietas-vegetarianas
Guerrero Azañedo, S. (2013). Charla: Educación Especista; Cómo inculcar un prejuicio. Publicado el 24 de enero 2013 enTVAnimalista.com. Consultado en https://www.youtube.com/watch?v=b1c3j-tKsD0 el 04/02/2015. Desgrabación y paginación propia.
Ibáñez, T. (1988). Ideologías de la vida cotidiana. Barcelona: Editorial Sendai. Citado por Araya Umaña, S. (2002).Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión.Cuaderno de Ciencias Sociales 127. FLACSO, Sede Académica Costa Rica. Costa Rica.
Joy, M. (2013).Por qué amamos a los perros, nos comemos a los cerdos y nos vestimos con las vacas. Una introducción al carnismo. Colección LiberÁnima. Madrid: Plaza y Valdés Editores.
Katz, M.; Aguirre, P.; Bruera, M.; (2011).Comer. Puentes entre la alimentación y la cultura.Argentina: Libros del Zorzal.
Las virtudes del repollo. (2005, 09 de agosto). La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/728488-las-virtudes-del-repollo
Le Breton, D. (2006). El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires:Ediciones Nueva Visión.
Linzey, A. (1994). Los animales en la Teología. Barcelona: Editorial Herder.
Marková, I. (1996). En busca de las dimensiones epistemológicas de las representaciones sociales. En Páez, D., Blanco A. La teoría sociocultural y la psicología social actual. Madrid, España. Citado por Araya Umaña, S. (2002).Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales 127. FLACSO, Sede Académica Costa Rica. Costa Rica.
Mello de, A. (1982).El canto del pájaro. Buenos Aires: Editorial Sal Terrae.
Moscovici, S. (1989).Des répresentations collectives aux representations socials: elements pour une histoire. En D. Jodelet (ed). Les Répresentations Sociales. París. Citado por Araya Umaña, S. (2002).Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Costa Rica: Cuaderno de Ciencias Sociales 127. FLACSO.
________ (1961).La psychanalyse, son image, son public, Paris, PUF, 1961, deuxième édition 1976. Citado en Abric, J. C. (2001). Prácticas Sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
________ (1979).El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul S.A.
Tobin, J. (2005). Todo mito gauchesco que camina va a parar al asador porteño: El asado y la identidad nacional argentina, en Delirios de grandeza: Los mitos argentinos: memoria, identidad, cultura. Rosario: Beatriz Viterbo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.