War dogs: the discourse about Argentinian’s army canine division
Keywords:
Guerra de Malvinas, animales no-humanos, especismo, ecolingüística.Abstract
The present work derives from an investigation conducted by the National Library of Ar- gentina’s Research Department, as displayed at the exhibition Contar Malvinas. It aims to analyze two multimodal texts that feature the dogs involved in the Malvinas/Falkland Islands’ War. For this purpose, I adopt Multimodal Critical Discourse Analysis’ theoreti- cal framework, focusing on processes and participants (Hodge & Kress, 1993), prototypes and frameworks (Lakoff, 1987), as well as image analysis (Kress & van Leeuwen, 2006). Our starting hypothesis is that the epic/warlike discourse constructs animals based on human qualities while simultaneously mitigating human responsibility in tragic events involving nonhumans.
References
Biblioteca Nacional Mariano Moreno (2022). Contar Malvinas. Buenos Aires: Biblioteca Nacional. Disponible online https://www.bn.gob.ar/micrositios/exposiciones/catego- ria1/contar-malvinas Accesado 19/10/2022.
Coetzee, J.M. (1999). Disgrace. United Kingdom: Secker & Warburg.
DeMello, M. (Ed.) (2013). Speaking for Animals. Animal Autobiographical Writing. New York: Routledge.
Ekman, P. & Friesen, W. (1975). Unmasking the Face: A Guide to Recognizing Emotions From Facial Expressions. Los Altos: Malor Books.
Hobgood-Oster, L. (2013). “With Dogs and Lions as Witnesses. Speaking animals in the history of Christianity”. En DeMello, M. (Ed.). Speaking for Animals. Animal Au- tobiographical Writing. New York: Routledge.
Hodge, B. & Kress, G. (1993). Language as Ideology. London: Routledge.
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2006). Reading Images. A grammar of visual design. London: Routledge.
Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago: The University of Chicago Press.
Sewell, A. (1879). Black Beauty: His Grooms and Companions, the Autobiography of a Horse. London: Jarrold & Sons.
Short, W. (2010). Icelanders in the Viking Age: The People of the Sagas. London: McFarland. Stibbe, A. (2001). “Language, Power and the Social Construction of Animals”. Society &
Animals, 9:2. Koninklijke Brill NV, Leiden. Pp. 145-161.
Stibbe, A. (2015). Ecolinguistics: Language, Ecology and the Stories we live by. London: Routledge.
Torres, L. (2022). “‘Contar Malvinas’, una muestra que reúne diversas voces sobre las islas y el conflicto bélico”. Telam. 07/04/2022. Disponible online https://www.telam. com.ar/notas/202204/588900-contar-malvinas-muestra-reune-diversas-voces.html. Accesado 05/12/2022.
Wemelsfelder, F; Hunter, A; Paul, E; Lawrence, A. (2012). Assessing pig body language: Agreement and consistency between pig farmers, veterinarians, and animal activ- ists, Journal of Animal Science, Volumen 90, No. 10, Octubre, pp 3652–3665. Dis- ponible online: https://doi.org/10.2527/jas.2011-4691. Accesado: 06/12/2022.
Yunker, J. (Ed.)(2018). Writting for Animals: An Anthology for Writers and Instructors to Educate and Inspire. Ashland: Ashland Creek Press.
Corpus
Archivo Crónica. Departamento de Archivos. Biblioteca Nacional Mariano Moreno. Diario Democracia (2021). La historia de Tom, el perro que descansa en Malvinas. 2 de abril.
Disponible online: https://www.diariodemocracia.com/regionales/arenales/188713-
historia-tom-perro-que-descansa-malvinas/. Accesado: 02/08/2022.
Liborio, O. (2020). La historia de los perros de Malvinas. Disponible online:
http://web.extension.unicen.edu.ar/malvinas/2017/05/30/la-historia-de-los-perros-de- malvinas/. Accesado 02/08/2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.