Sugar body:
precariousness and monument in Kara Walker’s work
Keywords:
Kara Walker, sugar, monument, body, precariousnessAbstract
The article makes a reflection in two parts about the installation “A Subtlety; or the Marvelous Sugar Baby (…)” by the artist Kara Walker. The first part referred to the space in relation with the production of sugar, and the second one referred to the monumental-precarious body. On the one hand, we will analyze the relationship between the refinery space, the sugar production, and the productive management of the life of human, non-human animals, and plants; on the other hand, we will analyze the complementary production of the white in the sugar, and of the black and the animal in the life of the slave.
References
Agamben, G. (2006). Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos.
Antonelli, M. (2011). Megaminería, desterritorialización del Estado y Biopolítica. Astrolabio, 7, pp. 3-22.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas, Buenos Aires: Paidós.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2010). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
Eyres, P. (2010). Blackamoor statues: Where are they? What do they signify? Garden History, 38(2), p. 319.
Federici, S. (2010). Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.
Foucault, M. (2001). Defender la Sociedad: Curso en el Collège de France (1975-1976). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población: Curso en el Collège de France (1977-1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Freyre, G. (2003). Casa-grande e senzala. Formaçao da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global Editora.
Haraway, D. (2016). Antropoceno, Capitaloceno, Plantacioceno, Chthuluceno: generando relaciones de parentesco. Traducido por Alexandra Navarro y María Marta Andreatta. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, Año III, Vol. I, pp. 15-26.
Mbembe, A. (2016). Crítica de la razón negra, Buenos Aires: Futuro Anterior.
Mbembe, A. (2011). Necropolítica seguido de Sobre el gobierno privado indirect. España: Melusina.
Mintz, S. (1985). Sweetness and Power. The Place of Sugar in Modern History. New York: Elisabeth Sitfton Books/Penguin Books.
Moore, J. (2017). The Capitalocene, Part I: on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies, 44(3), pp. 594-630. DOI: 10.1080/03066150.2016.1235036
Ortiz, F. (2002). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Madrid: Cátedra.
Thompson, N. (2014). Curatorial Statement. Recuperado de: http://creativetime.org/projects/karawalker/curatorial-statement/. Acceso: 20 de septiembre de 2018.
Walker, K. (2015). There is a moment in life where one becomes black. Entrevista en The Guardian. Recuperado de:
https://www.theguardian.com/artanddesign/2015/sep/27/kara-walker-interview-victoria-miro-gallery-atlanta. Acceso: 30 de septiembre de 2018.
Walker, K. (2014). Sweet talk. Conferencia en Radcliffe Institute for Advanced Study, Harvard University. Recuperado de:
https://www.youtube.com/watch?v=jiDUo24R7lI&t=3098s. Acceso: 30 de septiembre de 2018.
Wolfe, C. (2013). Before the Law. Humans and other animals in a biopolitical frame. Chicago: The University of Chicago Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.