Animal Rebels
The Animal voice in the Novel El Portero by Reinaldo Arenas and in the Short Story “Perro (2)” by Griselda Gambaro
Keywords:
Animal Studies, Reinaldo Arenas, Griselda Gambaro, animal voiceAbstract
"The doorman" –a novel by Reinaldo Arenas– narrates the revolt of a clandestinely-gathered group of animals that evoke their traumatic experiences with humans. Their escape at the end of the novel represents the possibility of an ecological utopia. Gambaro's tale –"Dog (2)"– uses a narrator with different internal approaches to recreate the lack of communication between animal (a dog) and human (his owner) discourse. The story concludes with silence between the species. Going beyond this requires rethinking different ways of communicating. Based on the analysis of these two texts, this article aims to develop two essential ideas proposed by the criticism of "animal studies": the possibility of the animal voice and its renewal in the field of culture.
References
Arenas, Reinaldo. El portero. Barcelona, Editorial Tusquets, 2006.
________. El color del verano o nuevo «Jardín de las Delicias». Barcelona, Editorial Tusquets, 1999.
________. El asalto. Barcelona, Editorial Tusquets, 2003.
________. Antes que anochezca. Barcelona, Tusquets Editores, 2008.
________. El color del verano o nuevo «Jardín de las Delicias». Barcelona, Editorial Tusquets, 1999.
Coetzee, J.M. The lives of animals. Princeton, Princeton University Press, 1999.
Epps, Brad. "Proper Conduct: Reinaldo Arenas, Fidel Castro and the Politics of Homosexuality." Journal of the History of Sexuality. 6.2, 1995, pp. 231-283.
Ezquerro, Milagros. "Crisis y posmodernismo", presentado en el Coloquio internacional "Crisis, Apocalipsis y resistencias", Rouen, febrero 2008. En prensa.
Gambaro, Griselda. Los animales salvajes. Buenos Aires, Grupo Editorial Norma, 2006.
Genette, Gérard. Figures III. París, Editions du Seuil, 1972.
Kafka, Franz. Oeuvres complètes II. París, Éditions Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1984.
Ocasio, Rafael. Cuba's Political and Sexual Outlaw: Reinaldo Arenas. Gainesville, University Press of Florida, 2003.
Pastoureau, Michel. L’ours. Histoire d’un roi déchu París, Éditions du Séuil, 2007.
Singer, Peter. Animal Liberation. A New Ethics for Our Treatment of Animals. Nueva York, Random House, 1975.
Singer, Peter, Élisabeth de Fontenay y Boris Cyrulnik. Les animaux aussi ont des droits. París, Seuil, 2013.
Soto, Francisco. Reinaldo Arenas: The Pentagonía. Gainesville, University Press of Florida, 1994.
Taboada, Antonio P. "Cómo Vivir En Ningún Sitio: Entrando Y Saliendo Del Exilio Con Reinaldo Arenas." Revista Hispánica Moderna. 55.1, 2002, pp. 168-187.
Uexküll, Jacob von. Mondes animaux et monde humain. Suivi de La théorie de la signification. París, Éditions Denöel, 1965.
Waal, F B. M, Stephen Macedo, Josiah Ober, and Robert Wright. Primates and Philosophers: How Morality Evolved. Princeton, N.J, Princeton University Press,
Weisz, Gabriel. Tinta del Exotismo. México, Fondo de Cultura Económica, 2007.
Zalacaín, Daniel. "[reseña de] El Portero." Hispania. 75.1, 1992, pp. 103-105.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.