Learning to dance finally
Nietzsche's animals and dances
Keywords:
animality, embodiment, art, danceAbstract
This paper proposes a reading of the problems of body and animality in Friedrich Nietzsche’s Thus Spoke Zarathustra, paying special attention to the question of art—art, that is, both in a restricted and an ontological sense, illusion and error as conditions of existence. The privileged status given to dance in Thus Spoke Zarathustra—embedded in a wider web of meanings comprising philosophy as art, the body of the dancer and multiple animal bodies—enables us to wonder whether there is, within Nietzsche’s thinking, an understanding of art and dance as no longer prerogatives of the human being. The discussion is thus organized by the following question: Are animals capable of art? Others have asked whether they laugh, think, or suffer. Here I would like to ask: Do animals dance?
References
Abram, D. (2021). Devenir animal. Buenos Aires: Sigilo.
Araiz, O. (2019). Escrito en el aire. Buenos Aires: Inteatro.
Badiou, A. (2009). Pequeño manual de inestética. Buenos Aires: Prometeo.
Banes, S. (1994). Writing Dancing in the Age of Postmodernism. Middletown: Wesleyan University Press.
Cacciari, M. (2002). El dios que baila. Buenos Aires: Paidós.
Condró, L. y Messiez, P. (2016). Asymmetrical-Motion. Notas sobre pedagogía y movimiento. Madrid: Continta me tienes.
Cragnolini, M. B. (2010a). “Los animales de Zaratustra: Heidegger y Nietzsche en torno a la cuestión de lo viviente animal”. Estudios Nietzsche, 10, pp. 53-66.
———— (2010b). “Extraños devenires: una indagación en torno a la problemática de la animalidad en la filosofía nietzscheana”. Instantes y azares. Escrituras nietzscheanas, 8, pp. 13-30.
Cunningham, M. (2009). El bailarín y la danza. Conversaciones de Merce Cunningham con Jacqueline Lesschaeve. Barcelona: Global Rhythm Press.
Daly, A. (2002). Critical gestures. Writings on Dance and Culture, Middletown: Wesleyan University Press.
Derrida, J. (1995). La voz y el fenómeno. Valencia: Pre-textos.
Derrida, J. (2007). Aprender por fin a vivir. Entrevista con Jean Birnbaum. Buenos Aires: Amorrortu.
———— (2008). El animal que luego estoy si(gui)endo. Madrid: Trotta.
———— (2010). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.
———— (2011). La bestia y el soberano. Volumen I (2001-2002). Buenos Aires: Manantial.
Despret, V. (2018). ¿Qué dirían los animals… si les hiciéramos las preguntas correctas?. Buenos Aires: Cactus.
Graham, M. (1991). Blood Memory. An Autobiography. Nueva York: Doubleday.
LaMothe, K. L. (2005). “‘A God Dances through Me’: Isadora Duncan on Friedrich Nietzsche’s Revaluation of Values”. The Journal of Religion, 85(2), pp. 241-266.
———— (2006). Nietzsche’s Dancers. Isadora Duncan, Martha Graham and the revaluation of Christian values, Nueva York: Palgrave Macmillan.
Larson, K. (2012). Where the heart Beats. Nueva York: Penguin Press.
Lemm, V. (2009). Nietzsche’s Animal Philosophy. Culture, Politics, and the Animality of the Human Being. Nueva York: Fordham University Press.
Lingis, A. (2004). “Nietzsche and Animals”. En M. Calarco y P. Atterton (eds.), Animal Philosophy. Essential Readings in Continental Thought (pp. 7-14). Londres y Nueva York: Continuum.
Martínez Becerra, P. (2011). “Nietzsche y el automatismo instintivo”. Veritas, 24. Recuperado de: http://ref.scielo.org/j9g6zd
Meijer, E. (2019), Animal Languages. Londres: John Murray.
Nietzsche, F. (1988). Also sprach Zarathustra. Kritische Studienausgabe 4. Múnich, Berlín y Nueva York: dtv/de Gruyter.
———— (1996). Humano, demasiado humano. Un libro para espíritus libres. Madrid: Akal.
———— (1997). Así habló Zaratustra. Un libro para todos y para nadie. Madrid: Alianza.
———— (1998). Crepúsculo de los ídolos, o Cómo se filosofa con el martillo. Madrid: Alianza.
———— (2007). El nacimiento de la tragedia. Buenos Aires: Alianza.
———— (2008a). La genealogía de la moral. Un escrito polémico. Buenos Aires: Alianza.
———— (2008b) Fragmentos póstumos. Vol. IV (1885-1889). Madrid: Tecnos.
———— (2010a) Fragmentos póstumos. Vol. I (1869-1874). Madrid: Tecnos.
———— (2010b) Fragmentos póstumos. Vol. III (1882-1885). Madrid: Tecnos.
———— (2011). La gaya ciencia, Madrid: Edaf.
———— (2018). “Sobre verdad y mentira en sentido extramoral”. En F. Nietzsche, Contra la verdad. Ensayos tempranos. Buenos Aires: Rara Avis.
Piossek Prebisch, L. (2012). “El ‘extraordinario’ problema del actor”. Actas de las VI Jornadas Internacionales Nietzsche y II Jornadas Internacionales Derrida.
Rothfield, P. (2009). “Between the Foot and the Floor, Dancing with Nietzsche and Klossoswki”. En S. Murray y N. Sullivan, Somatechnics. Queering the Technologisation of Bodies. Londres: Routledge.
Rilke, R. M. (1992). Cartas sobre Cézanne. Barcelona: Paidós.
Siegel, M. (1972). At the Vanishing Point. A Critic looks at Dance. Nueva York: Saturday Review Press.
———— (1979). The Shapes of Change. Images of American Dance. California: University of California Press.
Vaihinger, H. (2007). “La voluntad de ilusión en Nietzsche”. En F. Nietzsche y H. Vaihinger, Sobre verdad y mentira. La voluntad de ilusión en Nietzsche. Madrid: Tecnos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.