Cecil: a relationship with otherness
Keywords:
animal studies, otherness, Cecil, comunicationAbstract
Animal studies is a field developed in the last few decades whereby nonhuman animals are recovered, both in literature, in which they assume a leading role, and in its social counterpart, since, by recreating the animal, one also resignifies and rethinks their relationships with the other. Based on such theoretical arena and borrowing from Kari Weil and Florencia Garramuño, we approach the novel Cecil, by Manuel Mujica Laínez, and analyze the way through which the animal represents himself and interacts with humans; therefore, we resort to both scientific data regarding animals and the context from which the author writes. We also consider the resources employed by the author as well as how he deals with literary sources that feature dogs as protagonists, such as Cervantes's El coloquio de los perros.
References
Ahuja, N. (2009). Postcolonial Critique in a Multispecies world. PMLA, 124 (2), 536- 563
Andermann, J. (2011). Tesis sobre la metamorfosis. Boletín, (16), 1 -14. Recuperado de: www.celarg.org
Calvo Soler, P. (2017). El vínculo entre el ser humano y los animales: aspectos psicológicos y psicopatológicos (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Cruz, J. (20 de febrero de 2010,). Manuel Mujica Láinez. La nación. Recuperado de: https://www.lanacion.com.ar/cultura/manuel-mujica-lainez-nid12338
Choin, D. (2014). Cecil: Una autobiografía novelesca de Manuel Mujica Láinez. Káñina, XXXVIII (2), 27-41
Díaz Videla, M. (2017). Antrozoología y la relación humano -perro. Buenos Aires, Argentina: IRojo Editores
---------- (2020). Vínculo humano-animal ¿Qué clase de amor es ese? Human-animal bond. What kind of love is that?. Calidad de vida y salud, (13), 2-31
--------- y Olarte, M. A. (2016). Animales de compañía, personalidad humana y los beneficios percibidos por los custodios”. doi: 10.5872/psiencia/8.2.21
Garramuño, F. (2011). Región compartida. Pliegues de lo animal-humano. Boletín, (16), 1 -14. Recuperado de: www.celarg.org
Gutiérrez, G., Granados, D. R., y Piar, N. (2007). Interacciones humano-animal: características e implicaciones para el bienestar de los humanos. Revista Colombiana de Psicología, (16), 163-183
Lámbarry, A. (2015). El otro radical. La voz animal en la literatura hispanoamericana. México: Universidad Iberoamericana Puebla
Longa, V. M., y López Rivera, J J. (2005). ¿Pueden adquirir palabras los animales? Sobre el aprendizaje de palabras por un perro. ELUA, (19), 301-317
Molina, D. (27 de diciembre de 2018,). Un gran olvidado. Manuel Mujica Láinez. Recuperado de: https://www.nueva-ciudad.com.ar/notas/201812/39520-un-gran-olvidado-manuel-mujica-lainez.html
Mujica Láinez, M. (2018). Cecil. Recuperado de: www.lectulandia.com
Radiotelevisión española. (19 de junio de 1977). Manuel Mujica Laínez, entrevista realizada por Joaquín Soler Serrano en el marco de su programa "A Fondo". Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=yG22M1Ol46A
Rugaas, T. (2005). El lenguaje de los perros. Las señales de calma. Recuperado de: https/www. lectulandia.com
Weil, K. (2012). Thinking animals. Why animal estudies now? New York: Columbia University Press
Wolfe, C. (2009). Human, All Too Human: “Animal Studies” and the Humanities. PMLA, 124 (2), 564- 575
Zeiger, C. (10 de septiembre de 2010). Manucho Fetiche. A cien años de su nacimiento, Manuel Mujica Láinez en clave gay. Soy. Recuperado de:https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-1596-2010-09-10.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.