Living off horror
Non-human animals in the managed world
Keywords:
Non-human animals, managed world, authenticity jargon, horrorAbstract
In this paper, I rescue the argument that Theodor Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse put forward when they conceived that the suffering of animals is part of capitalist barbarism. On the basis of this postulate, I intend to contribute to a critical theory that challenges the law and science of animal welfare considered here as jargons of authenticity with which the horror suffered by millions of non-human animals is normalized. The article contains three sections. The first deals with the concept of the managed world and its implication for the idea of living out of horror and in horror, with regard to systematic violence against animals. The second argues that this horror is designed and justified through the jargon of the authenticity of two state disciplines: law and the science of animal welfare. The third section discusses the concept of instrumental reason as a means of domination not only of nature in the abstract, but materially towards millions of animals.
References
Adams, C. (1990). The sexual politics of meat, A feminist-vegetarian critical theory. United States of America: Bloomsbury.
Adorno, Th. (1984). Crítica cultural y sociedad. España: Altamira.
Adorno, Th. (2001). Mínima Moralia, Reflexiones desde la vida dañada. España: Taurus.
Adorno, Th. (2003). Consignas. Buenos Aires: Amorrortu.
Adorno, Th. (2004). Escritos Sociológicos I. España: Akal.
Adorno, Th. (2008). Dialéctica Negativa, La jerga de la autenticidad. Madrid: Akal.
Adorno, Th. y Horkheimer, M. (2014). Hacia un nuevo manifiesto. Argentina: Eterna cadencia.
Bekoff, M. y Pierce, J. (2010). Justicia salvaje; la vida moral de los animales. España: Turner.
Bekoff, M. y Pierce, J. (2017). The Animals agenda, Freedom, Compassion and Coexistence in the Human Age. United States of America: Beacon Press.
Bialostosky, S. (2007). Panorama del derecho romano. México: Porrúa.
Bobbio, N. (1997). El tercero ausente. Madrid: Cátedra.
Bobbio, N. (1998). El positivismo jurídico. España: Debate.
Bravo, A. y Bravo, B. (2012). Derecho Romano. México: Porrúa.
Cicerón, M. (2003). De los fines, De los bienes y los males. México: UNAM.
Darnton, R. (2002). La gran matanza de gatos y otros episodios en la historia de la cultura francesa. México: FCE
De Waal, F. (2016). ¿Tenemos suficiente inteligencia para entender la inteligencia de los animales? México: Tusquets.
Horkheimer, M. (2000). Anhelo de justicia, Teoría crítica y religión. Madrid: Trotta.
Horkheimer, M. (2002). Crítica de la razón instrumental. Madrid: Trotta.
Horkheimer, M. y Adorno, Th. (2005). Dialéctica de la Ilustración, Fragmentos Filosóficos. España: Trotta.
Hervada, J. (1996). Historia de la ciencia del derecho natural. España: Eunsa.
Hribal, J. (2014). Los animales son parte de la clase trabajadora, y otros ensayos. Editorial digital Titivillus ePub base r1.2
Huxley, J. (1939). El pensamiento vivo de Darwin. Argentina: Losada.
Jean-Louis, F. y Massimo, M. (2004). Historia de la alimentación. España: Trea.
Lorenz, K. (1992). La ciencia natural del hombre. España: Tusquets.
Lucano, H. (2017). A Favor de los animales. Fragmentos filosóficos contra el especismo. México: Centro Universitario de los Lagos.
Lucano, H. (2020). “La lucha de las mujeres y la crítica a la violencia contra los animales” Pp. 70-87, en Revista Piezas, II época, Volumen XI, n. 30, ISSN 1870-7041
Lukács, G. (1985). Historia y conciencia de clase. España: Orbis.
Marcuse, H. (1985). El hombre unidimensional. México: Planeta.
Marx, K. (1979). Miseria de la filosofía. México: Siglo XXI.
Marx, K. (1985). El Capital. México: Siglo XXI.
Marx, K. (2008). Escritos de juventud sobre el Derecho. Textos 1837-1847, España: Anthropos.
Marx, K. (2016). Elementos Fundamentales para la Crítica de la Economía Política (Grundrisse) 1857-1858. México: Siglo XXI.
Marx, K. y Engels, F. (1977). La ideología alemana. México: Ediciones de cultura popular.
Petit, E. (2013). Tratado elemental de Derecho romano. México: Porrúa.
Salt, H. (1999). Los derechos de los animales. Madrid: Catarata.
Schaeffer, J. (2009). El fin de la excepción humana. Argentina: FCE.
Séneca. (2014). Consolaciones, Diálogos, Epístolas morales a Lucio. España: Gredos.
Sierra-Merchán, J. (2017). “‘Los judíos murieron como ganado, por tanto el ganado muere como los judíos’ ¿Hay un holocausto animal?”, Revista Filosofía UIS.
Sin autor. (1908). Nociones de Historia del Derecho Civil (Derecho Bárbaro Germánico, Español y Francés). Chile: Imprenta de la revista católica.
Singer, P. (1999). Liberación animal. España: Trotta.
Tolstoi, L. (1902). Placeres crueles. México: Maucci, Mallorca.
Torres, J. (2020). “La gran matanza de animales y otras epidemias de nuestra obsoleta mentalidad industrial”, Pp: 89- 126 en REALIS, V.10, n 01, Jan-Jun.2020-ISSN 2179-7501
Trujillo, I. (2015). “Iusnaturalismo Tradicional, Clásico e Ilustrado” en Enciclopedia de Filosofía y Teoría del Derecho, volumen uno, México: UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas.
Truyol y Serra, A. (1976). Historia de la filosofía del derecho y del estado I, De los orígenes a la baja Edad Media. Madrid: Biblioteca de la revista de occidente.
Voltaire. (2014). Pensées végétariennes. Francia: mille et une nuits.
Páginas WEB consultadas:
Aprovechar el potencial de la ganadería para impulsar el desarrollo sostenible (2018), recuperado de : http://www.fao.org/news/story/es/item/1158166/icode/
Directrices para el Manejo, Transporte y Sacrificio Humanitario del Ganado (sf). Recuperado de: http://www.fao.org/3/x6909S/x6909s03.htm#bm03
Fundación Para el Asesoramiento y Acción en Defensa de los Animales (FAADA), Alimentación-Carne (sf) . Recuperado de: http://faada.org/comercio-alimentacion-carne
Situación del mercado, FAO, (2016), recuperado de: http://www.fao.org/3/a-BT089s.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales con ISSN 2346-920X se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos de la misma son de acceso libre y gratuito y publicados bajo la licencia Creative Commons, que permite su difusión pero impide la alteración de la obra e incluye siempre mención al autor/a y fuente.
Es decir, una licencia de tipo Atribución-NoComercial-SinObraDerivada.
Por ello, los correos electrónicos de los autores se encontrarán a disposición de los lectores, en caso de que deseen contactarlos personalmente.